ניהול אשראי וגבולות האשראי העסקי
האשראי משמש כ”בלון חמצן” המזומנים של העסק.
כמעט כל עסק, צורך אשראי על צורותיו השונות (מסגרת עו”ש, הלוואה וכ”ו).
על מנת להבין את צורכי האשראי של העסק (סכום האשראי הנדרש), מומלץ לקרוא מאמר על תזרים מוזמנים ומאמר התקציב העוסק בנושא.
במאמר זה נחדד שני דברים, הראשון יעסוק בניהול האשראי והשני בגבולות האשראי ומגבלות הצמיחה.
ניהול האשראי:
הבנקים, חברות האשראי וגופים נוספים, מציעים לנו סוגים שונים של אשראי
א. מסגרת עובר ושב.
ב. הלוואות קצרות וארוכות טווח.
ג. ניכיון כרטיסי אשראי.
ד. ניכיון צקים.
ועוד.
לכל מסלול עלויות (ריבית) שונות ויעוד שונה בהתאם לשיטת ההחזר.
מסגרת אשראי לדגו’ הינה הלוואה אותה אנו לא נדרשים להחזיר מולה עומדת הלוואה רגילה בה אנו מקבלים סכום כלשהו אבל כבר כעבור חודש אנחנו מתחילים להחזיר ויתרת האשראי שלנו יורדת.
נניח וצורך האשראי של העסק עומד על 500,000 שקלים בעוד הבנק מאשר לו 300,000 שקלים מסגרת עו”ש ו 200,000 שקלים בהלוואה ל 10 תשלומים.
כבר כעבור חודש במועד ההחזר הראשון, יהיה העסק חסר 20,000 שקלים מהצורך, מה שצפוי להכניס אותו לחריגה במסגרת העו”ש.
לכן, ניהול מושכל הכולל את השלבים הבאים, צפוי לחסוך עלויות ריבית גבוהות כמו גם בעיות תזרים.
1. תכנון מוקדם של צורך האשראי.
2. לאחר הבנת הצורך, תכנון מבנה האשראי (הלוואה, מסגרת וכ”ו).
3. בחירת הגוף או הגופים הממנים בהתאם לעלויות המוצעות.
• קיימים שיקולים נוספים בבחירת הגוף אליו נפנה כגון צפי צריכת אשראי לשנים הבאות (אם מתוכננת צמיחה), אך לא ארחיב עליהם כאן.
4. גיוס האשראי וניהול תזרים צמוד למניעת פער תזרימי (המייקר את עלויות האשראי).
שלבים אלו מומלץ מאוד לעשות בעזרת כלכלן מומחה היודע להעריך נכונה את צורכי האשראי.
גבולות האשראי ומגבלות הצמיחה:
אחד הדברים הקריטיים ביותר בחיי העסק (בייחוד בעסק המוכר סחורה) הוא ההבנה שככל שנמכור יותר צורכי האשראי שלנו יגדלו.
לדוגמה, אם אני רוצה לייבא חו”ל סחורה בעלות של 500,000 שקלים, אני רגש לבנק ואקח הלוואה אותה אחזיר כאשר אמכור את הסחורה (כעבור כמה חודשים).
אך, אם ארצה לייבא סחורה בשווי מיליון שקלים, יתכן והבנק לא יאפשר לי לקבל את המימון הנדרש לביצוע התהליך.
• הבנק מוכן לקחת סיכון מוגבל עבור כל לקוח וקפיצת המדרגה הייתה גבוהה מידי עבורו.
כאשר אנחנו עוסקים בקניית ומכירת סחורה, תמיד קיים הפרש בין מועד התשלום לספק למועד קבלת הכסף מהלקוח מה שמחייב אותנו בצריכת אשראי.
כאמור בדוגמה, ככל שנמכור יותר נדרש לקנות יותר, משמע נדרש ליותר אשראי…
אך, אם נדרש לרמת אשראי גבוהה מזו שהסכימו גופי האשראי להקצות לנו אנחנו נמצא את עצמינו עם עסק במצוקה תזרימית.
לכן חשוב להבין כמה דברים בבואנו לנהל את האשראי ולתכנן צמיחה במכירות.
1. כל עסק המוכר סחורה צורך אשראי (גם הלוואת בעלים לעסק נחשבת אשראי).
2. ככל שנמכור יותר (המכירות יגדלו) כך נצרוך יותר אשראי.
3. גופי האשראי מגבילים את סכום האשראי אותו הם מוכנים לתת לנו.
מכאן,
1. ניתן להבין שכאשר אנחנו מתכננים צמיחה לעסק אנחנו צריכים לבדוק שיש גוף אשראי המוכן ללוות אותנו בתהליך הצמיחה, אחרת אנחנו עלולים למצוא עצמנו בבעיות תזרים מזומנים שלא נוכל להתמודד איתן.
2. כאשר אנחנו צורכים אשראי שלא למטרות צמיחה (השקעה בשיפוץ העסק וכדומה) לפעמים זה בא על חשבון אשראי לצמיחה במכירות.
בהצלחה!!!
תגובה
טרם פורסמו תגובות.